MELAKAR SEJARAH


Ni cerita yang aku kutip hasil dari perbincangan teh tarik session bersama sorang sahabat aku.

Dulu aku pernah terfikir kenapa petronas sanggup berhabis berjuta-juta ringgit semata-mata menjadi penaja BMW Sauber.? Kerana mereka mahu nama Petronas terpahat dalam sejarah. Benda yang dipahat biasanya tahan lama. Rupa-rupanya, nama dan lambang Petronas berada pada kereta F1 sauber di museum BMW di Germany.

Orang German tak tau pun Malaysia kat mana, tapi tau pulak Petronas Twin Tower, tau pulak Se-Peng (Sepang), tau pulak Company Petronas. Itulah harga sebuah pelaburan yang untungnya adalah jangka panjang. Kalau 1000 tahun akan datang pun, nama petronas ada di muzium Germany. Tak ke bangga aku menjadi rakyat Malaysia.

Apa kena mengena dengan aku? Petronas ada bagi sponsor aku ka? ataupun adakah aku dapat minyak free?? Tidak. Moral of the story, aku pun teringin hendak dipahatkan nama dalam lipatan sejarah. Walaupun sesetentah orang kata, apa ada pada nama. Aku berangan-angan mahu menjadi sebahagian dari sejarah Malaysia. Sejarah yang menyumbang kepada suatu pencapaian dan kejayaan. Tak perlu yang besar-besar. Tak perlu sampai jadi angkasawan. Tak perlu menjadi pahlawan melayu macam Mat Kilau ka, Tok Janggut ka, Tun Mahathir ka atau nama-nama hebat yang lain. Dapat jadi KSU pun dah ok… hehehe.

Walaupun ada satu kaunselor dari KeKwa kata aku paranoia kerana mempunyai impian yang terlalu besar. Tak tentu boleh capai lagi katanya. Tapi brader, sekurang-kurangnya aku berani bermimpi. Kemudian aku kena usaha la kemudian. Capai tak capai itu urusan aku dan tuhanku.Soal rezeki urusan Dia. Aku tak boleh campur. Sekurang-kurangnya aku berani mempunyai impian dalam karier aku. Impian dalam hidup aku. Ni kalau berimpian (bermimipi) pun tak berani macamana nak menjadikan impian itu satu kenyataan. Nak melakar sejarah???… kirim salam saja la. titik

.

One thought on “MELAKAR SEJARAH

  1. ignore what the counselor said…. he supposed to motivate you… not good… not good…

    tanpa mimpi, impian takkan menjadi kenyataan….

    but just to let u know, u already put ur name in someone’s heart….always do!

Leave a Reply

