SELAGI BERNAMA MANUSIA


Selagi bernama manusia, kita ada sifat mulia dan tercela. Kita buat salah. Kita betulkan kembali. Kita belajar, mengajar dan diajar. Kita selalu berbeza pendapat. Tapi jadikan perbezaan itu satu rahmat. Sedangkan Imam Mazhab yang empat pun tak penah claim siapa betul, siapa hebat.

Selagi bernama manusia, kita iri hati, dengki mendengki, tamak haloba dan busuk hati. Hati kita sakit bila orang berjaya, kaya raya. Padahal kita malas berusaha, meminta-minta, buat kerja sambil lewa dan merungut tak tentu hala.

Selagi bernama manusia, jarang kita rasa cukup dengan apa yang ada. Kalau kaya, nak lagi kaya. Kalau yang berkuasa, nak bergayut ditahta sampai bila-bila. Kalau yang bini satu, gedik dan berdua bertiga. Tak pernah rasa puas rasa haloba.

Marilah kita sama-sama mensyukuri rezeki yang diberi Illahi. Moga-moga hidup kita diberkati. Tidak ada yang lebih indah daripada hidup yang penuh barakah. Jasad riang jiwa tenang.

2 thoughts on “SELAGI BERNAMA MANUSIA

  1. Alhamdulillah. Aku baru tgk program Al-Kulliyyah edisi 30 oktober 2009 kat TV3 mengenai “Cemerlang”. Sgt bagus. Ahli panel ni mengatakan org yg ada hasad dengki ini umpama org yg menyimpai bangkai di dalam rohnya kerana hati dah mati.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s