HEBATNYA PENIAGA MELAYU ISLAM DI PANTAI JOHORE, ALOR SETAR


Aku ingat rakyat Malaysia ni budi bahasa tinggi. Aku ingat orang Melayu Islam ni tau timbang rasa. Rupanya aku silap. Minggu akhir tahun 2009 menyaksikan ada juga melayu islam kat satu tempat bernama Pantai Johor, Alor Setar yang haprak. Buat malu jadi melayu. Lagi malu jadi Islam.

Kisahnya bermula begini. Ada satu makhluk ini telah meletak kenderaan di lot parking awam dihadapan kedai runcit. Beliau meletak kenderaan disitu kerana mahu menyertai kawannya dgn kereta yang satu lagi. Kira keluar satu kereta la ni. Bila dia balik nak ambil kereta dalam pukul 7 malam macamtu, tempat dia parking tu rupa-rupanya tapak gerai yang dibuka pada waktu malam.

Apa lagi kereta beliau dengan sengaja diapit oleh dua buah gerai. Kira tersekat ditengah2. Tak boleh keluar. Satu gerai jual mee, satu lagi menjual air. Gerai2 tu purposely buat begitu. Tuan gerai tu kata padan muka. sapa suh parking kat tempat aku meniaga. Malam satgi pukul 2 pagi hang mai amik keta. Pi la report kat Bandaran (Bandaraya).. sambil gelak2!. Kurang ajar sungguh. Lagaknya macam semua penguatkuasa MBAS semua telah ‘dibelinya’.

Isu pertama: Maybe salah kawan aku pasai tak perati betul2 tempat depa meniaga. Kan dah kena. Sapa suh parking tempat puak2 tak skolah ni meniaga. Depa mana ada pakai akai nak tolak ansur. What’s theirs is theirs.

Isu Kedua: Kawan saya ni dah minta maaf, dan mengaku salah. Dengan berat hati setuju nak ambil keta malam. Malangnya kereta beliau telah dicalar dan dikotorkan dgn diletakkan barang2 perniagaan diatas bonet hadapan kereta beliau oleh peniaga berkenaan. So pasai apa nak kena khianat kereta orang?

Isu Ketiga: Memandangkan kesalahan ini adalah kali pertama, tak bolehkah dia bertolak ansur dan memberi laluan sedikit semasa nak set up gerai dia supaya kereta dapat keluar dan seterusnya tidak mengganggu perniagaan mereka? Padahal gerai mereka adalah yang paling hujung dan masih banyak ruang sekiranya berniat membantu untuk menganjak sedikit gerai supaya ada ruang untuk kereta keluar.

Isu Keempat: Kenapa perlu kurang ajar. Tidak bolehkah mendengar penjelasan kawan saya ni dahulu sebelum bertindak melulu memblok kereta beliau?

Isu Kelima: Kalau kawan saya boleh tolak ansur dgn mengambil kereta dia selepas mangkuk2 ni habis berniaga, pasai apa depa tak boleh tolak ansur sampai merosakkan kereta orang?

Isu ke enam: Kalau kawan saya buat laporan, polis pun tak nak terima, sebab anggap kes ni kecil. Habis tu calar balar ni sapa nak bayar? Jadi PDRM merestui perbuatan khianat terhadap harta benda orang lain??

Isu Ketujuh: Penggerai tu boleh eksyen pasai tak kena kat batang hidung sendiri or mak bapak dia. Orang ni biasanya bila tak kena kat batang hidung sendiri bukan nak insaf. Kalau Polis ambil tindakan or MBAS ambil tindakan, bagaimana pula dgn keselamatan diri kawan saya ni? Tak pasai-pasai dia pula didendami. Padahal yang teraniaya adalah dia.

Aku doakan mereka2 ini insaf dan jangan lagi menganiaya orang sebegitu rupa tanpa usul periksa. Inilah tipikal penyakit orang melayu/manusia yang bertindak menggunakan kepala lutut. Moga-moga mereka akan diberi hidayah dan pembalasan yang sewajarnya dari yang maha kuasa.

Leave a Reply

