PERLU WAKTU


Aku tidak perlu selain waktu. Aku perlu waktu untuk membantu aku mentafsir dimensi. Bila aku terkepung, aku perlu waktu untuk membantu aku meloloskan diri. Bila aku buntu, aku perlu waktu membantu menunjuk jalan keluar. Aku keliru bila waktu semakin jauh meninggalkan aku.

Aku tidak perlu selain waktu. Hanya waktu yang memahami erti kejujuran. Hanya waktu yang memahami keikhlasan. Waktu juga selalunya membongkar kebenaran. Hanya waktu menentukan kasih dan sayang, rindu dan dendam.

Aku perlu waktu. Bagi membantu aku, dia dan kamu. Membantu kita, kamu dan aku memilih. Membantu manusia merencanakan perancangan. Aku tidak sanggup melihat dia menyalahkan waktu kerana aku. Bukan waktu yang harus dipersalahkan. Tapi kita, kamu dan aku.

Benar aku bersalah meminggirkan waktu suatu ketika dahulu. Aku menyesal kerana mensia-siakan waktu. Tapi tiada daya upaya aku untuk memutarkan waktu. Tiada daya upaya aku untuk membelenggu waktu.

Tidak terkejar aku bila waktu melangkah pergi. Tidak terhitung kekhilafan aku terhadap waktu. Tidak terhitung penyesalan aku yang sia-sia ini.

Andai waktu itu milik aku, akan ku hadiahkan ia untuk bersama kamu. Biar aku tidak punya waktu kerana aku tidak mahu waktu dipersiakan semasa ia bersama aku. Ambillah waktu agar ia bersama kamu.

Andai waktu terhenti buatku, aku redha dia pergi bersama-sama kamu. Beriringlah bersama-sama waktu. Kerana waktu tidak akan mempersia-siakan kamu seperti aku mempersia-siakan waktu.

Maafkan aku, demi waktu, aku redha atas segala-galanya.

titik!

One thought on “PERLU WAKTU

Leave a Reply

