PILIHAN DAN KEPUTUSAN


Susah sebenarnya hendak membuat pilihan dan keputusan. Kalau hati tidak bulat, semua keputusan tidak menjadi. Kalau tanya ustaz-ustaz dia suh buat istiqarah ja. Biar tuhan yang bagi petunjuk dan guide hati kita untuk memilih.

Kadang-kadang kita kena betul-betul memilih. Ini soal masa depan. Persoalan yang takan ada U turn dah. Sekali memilih, keputusan adalah muktamad. Huih!. Seram!.

Kata orang, kita tak akan tau pilihan kita itu betul atau tidak. Kena try and error. kalau berjaya ok la, kalau failure?? Sila cuba lagi? Ni soal masa depan, mana ada cuba-cuba. Kalau betul pilih, eloklah la jadinya, kalau salah, sendiri tanggungla jawabnya.

Orang ka barang ka lebih kurang sama. Bila market diri, semua nampak cantik, indah, harum semerbak kasturi. Bila dah beli, baru tau barang/orang tu punya kualiti. Kiranya nasib la. Ada yang dapat kualiti ok, ada dapat yang tak tahan lama even ada dapat yang recon punya.

Apa-apapun semuanya terpulang pada ketentuanNya. Pilih-pilih sangat pun akhirnya dapat mangga luarnya cantik dalamnya buruk. Tak pilih pun tak boleh jugak, silap2 satu bakul mangga buruk. Cumanya, sekali sudah membuat pilihan, jangan ada lagi sebarang penyesalan. Nak tak nak kena teruskan dengan pilihan yang telah dibuat.

Bagi yang belum memilih dan membuat keputusan, sila pilih dan decide. Kalau tak mampu memilih, tak payah pilih. Orang lain bahagia kerana dia bijak memilih. Kita contohi mereka. Tapi jangan memilih kerana terpaksa. Takdak sapa yang paksa kamu untuk membuat pilihan ini. Ini hidup kamu, masa depan kamu. Kamu yang berhak tentukan. Bukan orang lain. Bukan aku, dia dan mereka.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s