antara ‘form’ dan ‘substance’


Form and substance. Dua perkataan yang first time aku dengar sewaktu dok tunggu turn nak amik scroll 2002 dulu. sorang Pro Canselor, sapa nama dia… Tan Sri Abdul Hamid Pawanteh, kalau tak salah aku yang bagi ucapan. Aku pun tak tau menatang apa substance ucapan dia ni dulu.

Last week, dalam kelas public policy analysis, Dr. Marthada (my facilitator) sentuh lagi pasal dua perkataan ini. Satu huraian dan perbincangan yang buat aku berfikir sejenak.

Kita ni rupa-rupanya selalu beretorik. Kadang-kadang kita bertegang leher dengan puak-puak rhetorist. Depa ni selalu bercakap tentang form. Bukan substance. Bercakap soal pakaian, bukan soal keupayaan iman. Perkara-perkara form ini biasanya lebih mudah di terima dan di digest. Macam kita tengok wanita cun/lelaki hensem la. Pandangan mata kita tengok pasai apa? Pasai dia cun/hensem la. Padangan luaran. Dalaman dia, kita tak fikir dah time tu. Papahal cun dulu.

Sama la macam kumpulan-kumpulan yang claim mereka lebih islam dari kumpulan yang lain. Mereka akan wujudkan simbol sebagai satu bentuk form yang melambangkan tahap keislaman mereka. Contohnya , pakaian, perlambangan, gelaran atau simbol.

Kalau puak2 free hair or pakai seluar pendek masuk kawasan masjid nak semayang, mesti ada mata-mata yang memandang sinis. Dok fokus kat seluar pendek atau rambut oren. Lepas tu, sebab utama depa masuk masjid nak semayang tu dah jadi isu secondary dah. Aku tabik kat sorang kawan aku, tetap semayang walaupun balut diri beliau dengan bendera negeri time nak tengok bola final Piala Malaysia. Sebaik Negeri dia menang. Kesungguhan dan keihlasan beliau menjaga waktu semayang itu substance. Nilai keikhlasan yang ada dalam diri dia tu yang substance. Tak boleh nampak, tak boleh nilai dengan mata kasar.

Sama jugak sukarelawan Viva Pelentina kita yang berani sehingga sanggup membahayakan nyawa membantu saudara-saudara kita di Gaza. Ada diantara mereka yang tidak memakai tudung. Tapi adakah itu menunjukkan mereka ini kurang kadar keislaman mereka??

Aku tidak berniat mempertikaikan hukum. Hukum tetap hukum. kalau mendedahkan aurat itu haram, tetap haram. Tapi my point is, tidak ada manusia yang boleh secara tepat mengukur keimanan seseorang melainkan Dia. Keimanan dan ketakwaan itu adalah substance.

“Wahai manusia, Aku jadikan kamu dari satu Lelaki dan Wanita, Aku jadikan kamu berpuak2 dan berkaum2 supaya kamu saling kenal mengenal. Sesungguhnya yang paling mulia antara kamu disisi Allah adalah yang berTaqwa” Al Hujurat ayat 10

Nampak! Yang paling mulia adalah yang paling bertaqwa. Aku ni tak pandai, kalau nak bercakap bab cabang ka bab batang dalam hukum hakam agama ni. Tapi bagi aku apa-apahal, perkara asas kena jaga.

Ada orang dok mai ceramah kat aku pasal Islam is the way of life. Terima kasih. Cumanya aku nak tambah sikit ja lagi, cuba kita tengok diri kita dan disekeliling kita. Kita claim kita orang islam atau lebih islam dari orang lain tapi bawak kereta di jalan raya pun susah nak bersopan, talipinggang keledar selalu tak pakai, potong double line, memandu secara berbahaya sehingga membahayakan nyawa orang lain. Tu tak cerita lagi bab kebersihan, buang sampah merata-rata. Mengumpat/mengata/gosip orang tak masuk carta lagi. Hak-hak jiran tetangga pun tak tau apa dia. So macamana??

Islam itu adalah substance, formnya adalah manusia yang menganut islam itu sendiri. Manusia yang selalu lebih tertarik kepada form lupa kepada substancenya. Kecantikan luaran selalunya melindung keindahan dalaman. Tapi hakikatnya luaran yang tidak kekal inilah yang dikejar manusia.

Ha, btw, tulisan aku ni ada ke substancenya??? atau sekadar form dari seorang rethorist… tepuk dada tanya akal….

Leave a Reply

