ADA SATU JENIS MANUSIA


Aku pernah jumpa satu jenis manusia. Dia ni taktau la spesis apa. Dalam kepala dia penuh syak wasangka. Pendendam pun ya juga. Dia ni jenis tak boleh kalah. Semua nak menang. Jadi biasanya, aku layan je. Malas nak bertekak, buat perabih air liur je. Orang macamni bukan boleh bangkang.

Dia ni kalau sakit hati kat sapa2, bawak ke mati la jawabnya. Tahap saiko dio ni sampai orang berbisik dikata mengata dia, orang senyum dikata perli dia, orang ketawa dikatakan ketawakan dia. Wuih, dasat!. Aku pun tak pernah jumpa orang macamni.

Tapi yang aku respek, semayang cukup, puasa tak tinggal, taubat selalu. Kalau bercakap, “insyaAllah, Alhamdulillah” tak putus2. Penampilan warak. Belajar pun tinggi. Kerja pun bagus, mendidik anak bangsa. Tapi EQ tak berapa stabil. Kalau masuk ESQ tak tau la nak komen macamana.

Tu yang aku nampak sepanjang pergaulan aku ngan dia la. Aku pun bukanlah bagus sangat pun. Tapi apa yang jadi kat mamat ni, harap2 tidak la jadi kat aku. Mintak simpang.

Kalaulah dia ni baca blog aku, mai la kita sama-sama muhasabah diri. Kita ni bukan perfect sangat pun. Jangan dok dengki-mendengki kat orang. Tak payah nak sakit hati. Semua orang yang tak sependapat ngan hang, hang nak sakit hati, hang nak berdendam, hang nak doa yang buruk2. Tak bagus bro.

Kita hidup ni pun bukan lama. Kalau hang rasa orang lain tu berlagak baguih, biaqpi kat dia la. Dia pun bukan kacau hidup hang, gaji hang pun tak berkurang, jauh sekali nak turunkan darjat “keilmuan” hang tu. Hang pun pi la berusaha bagi jadi lagi baguih dari dia. Maksud aku, persaingan sihat la, jangan cah keting pulak. Kalau orang lain nak buat kat hang, biaq pi kat depa. Kita angkat tangan mintak perlindungan Yang Maha Esa.

Hati hang pun senang, hidup hang pun tenang. Aura negatif pun akan hilang. Ni dok sakit hati kat orang ni, tak puas hati kat orang tu, sampai bila pun tak kesudah. Hidup kita ni, makin lama bukan makin muda. Sudah-sudahlah bro…..

One thought on “ADA SATU JENIS MANUSIA

Leave a Reply

