jiran oh jiran


Aku ada seorang jiran. Mentaliti kampung zaman 40-an. Pasaipa?? Pasai dia ada hobi membakar segala jenis sampah termasuk sampah basah d di depan rumahnya. Depan rumahnya juga adalah depan rumahku. Walaupun tanah bersebelahan.

Kalau setakat bakar daun kering seminggu sekali, petang-petang, tahan lagi la. Ni segala jenis sampah, perut ikan, plastik, gulai basi dll semua dibakar… Hari-hari pulak tu..

Dia tidak pernah membuang sampah ke dalam tong sampah yang disediakan oleh pihak Majlis. Pasai lagi senang buang sampah depan rumah dan bakar. Boleh jadi baja.

Apa kena mengena dengan aku? Pasaipa aku kesah?? Aku kesah pasal asap berkepul-kepul masuk umah aku. Nafas aku sesak, tekak aku sakit, dan mata aku pedih.

Asap sampah beb, bukan asap tembakau…

Berapa kali sudah aku tegur, berjuta kali aku sindir. Tapi otak selut, mana paham bahasa.

Aku malas gaduh. Pasai jiran. Tapi jiran ni tak patut jadi jiran dengan sapa2 pun, termasuk la harimau di hutan. Sudahlah otak tak ada, hati perut pun tak ada jugak.

Tidak bertimbang rasa langsung. Pagi, petang, siang, malam kerjanya membakar sampah. Pyromaniac agaknya mamat ni. Sakit jiwa.

Kesian aku, anak-anak sedara aku dan keluarga aku.

Dulu, kesian arwah ibu aku, dah la ada sakit jantung. Kena hidu asap berkepul2 hari2.

Bodohkan jiran aku???.. Aku pegang lagi pesan ibu, tak payah la cari gaduh ngan orang. Aku pun tak kuasa nak gaduh ngan orang bodoh… dan sombong…

Aku doakan dia cepat sedar dan berubah, kalau tak berubah aku doakan dia cepat mati. Sebab kalau dia mati, dia tidak akan menyebabkan lebih ramai orang mati.

Kempen bumi hijau dan kesan rumah hijau kepada jiran aku?? Tak payah!!!. Yang dia tau hijau dan sgt taksub dengan hijau hanyalah satu… bendera PAS…

titik

Leave a Reply

