love and life


We cannot substitute happiness and love with money. Money can’t buy love. Money can’t buy happiness. But without money, we can’t surely be happy, can we? maybe.. but for me money is not everything even though everything is money now a day.

*****************************

If i should die one day, I don’t want be alone and lonely at the very moment of my life. At least i have someone i loved to be by myside to catch my final breath. To whisper ‘ Kalimah Tauhid’ in my ears.

I was not around when my mum past away. My father was rested in peace when i was 7 years old. Sejak tu mama menjalankan tanggungjawab sebagai ibu dan bapa. It was tough time back then. Mama menyara aku dengan duit pencen nya sampaila aku final year.

Mama mula sakit dan tak boleh berjalan lagi waktu aku final year. Walaupun dia sakit, She was lavished with love and joy of her children and grandchildren. Betul anak-anak mama selain aku tak sekolah tinggi. Tak masuk Universiti, tapi ada hikmahnya. My sisters was around the day she departed. Kakak aku sabar menjaga mama, salin lampin, suap makan dan lain-lain. Waktu mama langsung tak boleh gerak tangan dan kaki, siapa yang menjaga kalau bukan kakak-kakak aku?? I was away since i was gaduated. Mama start sakit sejak 2001. Ada masa tu she was really ill. Kurus kering. Langsung tak boleh bergerak melainkan baring saja.

Anak-anak yang tidak bersekolah tinggi tu jugak yang dok menjaga mama siang malam. See what happend to an “educated” son like me. I was away. All this years i’ve been chasing my dreams, my career, my status, my life. With the scroll in my hand i chase the sky. I was buzy dizzy in my own world. The world of rat race. i only got back home once or twice in a month. I was no even there when she passed away. The pain price i have to pay. the pain which is there still.

Mungkin itu hikmah ketentuan tuhan. Mungkin kakak-kakak aku tidak dapat berada disamping mama kalau mereka pun macam aku, sibuk dengan kerja dan kerjaya. Cantik tuhan atur hidup kami sekeluarga. Ada yang diberi kelebihan pelajaran macam aku, ada yang diberi kelebihan kesabaran macam kakak-kakak aku.

Kejadian tuhan itu mungkin ada hikmahnya kalau kita mahu menerima dan berfikir. Setiap kelemahan pasti ada kekuatan. Macam superman, manusia kuat tapi lemah dengan sebiji batu hijau. Apa yang terjadi pasti ada hikmah disebalik. terpulang pada kita nak ambil secara positif atau negatif.

0 thoughts on “love and life

Leave a Reply

