nilaian seorang hipokrit..aku??


Setiap hari ada saja mutiara kata dari yang boleh aku kutip sahabat aku

Hari ini bila kami berbicara soal hidup dan kehidupan, aku memetik kata-katanya..

“memang itu lah hidup”

“kita di bagi jatuh untuk boleh bangun kembali,”

“di bagi hidup susah untuk tahu dan pandai berusaha,,,”

“di bagi masalah untuk boleh lebih dewasa dan bijak menyelesaikannya,,”

“so,, sebenarnya Allah itu sangat sayang pada kita,, sehingga kita selalu diberikan pelajaran2 yang membuat kita selalu merasakan perubahan diri k arah yang lebih baik,,”

Persoalan besar di kepala..

Aku ingin berubah ke arah yang lebih baik, tapi semacam ada stigma oleh manusia lain ke atas diri aku. Mereka berkata bahawa aku tak mungkin berubah ke arah yang lebih baik..

Berkata mereka juga, aku ini hipokrit. Seolah-olah perubahan yang cuba aku lakukan seperti satu masalah yang besar kepada orang lain..

Sahabat berkata

” Kita tidak boleh halang apa yang orang mahu fikir tentang kita”

“Kita tidak bisa tutup mulut orang yang mahu bercakap tentang kita”

” Biar Allah dan kita sahaja tahu ketulusan dan keikhlasan usaha kita ini”

.

Maaf. Aku tidak berniat untuk menyakitkan hati siapa-siapa. Tidak pernah juga aku berniat menganiaya siapa-siapa.

Aku cuma mahu jadi aku yang lebih baik dari semalam. Itu sahaja.

kata sahabat..

“yg boleh menilai diri kita bukanlah kita sorang..”

“melainkan org lain”

“org lain pun blum sesungguhnya tau macam mana kita sebenarnya”

Dia menambah

“kerna manusia hanyalah manusia”

“mereka bukanlah hakim yang boleh menilai dan menghakimi manusia lainnya”

“hakim yang sebenarnya itu hanyalah Dia “Allah S.WT”

“jadi,, menjadi keputusan yang mutlak bagiNya,, siapa yg baik dan yg tidak baik,,,

Kalau aku bersalah, kalau ada yang terasa hati. Aku mohon maaf.

Aku seperti manusia lain juga. Ada sisi hitam dan ada sisi putihnya.

Kadang-kadang aku tak sedar aku buat salah. Sekali lagi maafkan aku semua.

Sahabat. mohon doakan aku..

2 thoughts on “nilaian seorang hipokrit..aku??

  1. X kisah la apa org nak kata kat kita… Yang penting kita jadi diri kita…. Bg aku, tu yg paling penting…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s