ayuh jalani saja..


Kita ini manusia biasa. Segala-gala yang kita jalani ini telah tertulis oleh Yang Maha Esa. Apa yang kita perbuatkan itu sepertinya telah diarahkan oleh sutradara Yang Maha Berkuasa.

Setiap hari juga kita tidak pernah lepas dari melakukan dosa dan kesalahan kepadaNya malahan kita kerapkali terlupa pula mahu memohon keampunanNya. Tapi oleh sebab sifat Rahman dan Rahimnya maka kita masih lagi diberi kesempatan untuk menghirup lagi udara milikNya. Tidak dapat aku bayangkan sekira adanya satu hari tanpa keampunan tuhan untuk kita. Bagaimana mungkin kita boleh berjalan di bumi milik Dia ini.

~~~~~

Seharusnya kita ini manusia maka kita ada perasaan marah, sedih, benci kasih dan sayang. Perasaan-perasaan ini sering mewarnai karakter kita sebagai makhluk Allah. Sekiranya perasaaan ini diadun dengan baik maka harmonilah sebuah kehidupan seseorang insan. Namun jika salah posisi rumusnya maka akan bercelaru dan huru-haralah ia.

~~~~~

Setiap manusia juga mempunyai kekurangan dan kelemahan. Maka kerana kekurangan kita itulah maka Allah telah ciptakan kita manusia lain bagi menampung kekurangan yang kita ada. Dan kita diciptakan juga untuk menampung kekurangan yang ada pada orang lain.

~~~~~

Setiap manusia mempunyai masa lalu. Selagi kita terikat dengan masa lalu maka ia akan membuatkan kita berat untuk melangkah menuju masa depan yang lebih baik. Masa lalu bukan untuk diumpat, disesali, ditagisi apatah lagi dihakimi. Seharusnya kita patut berterima kasih pada masa lalu kerana masa lalu telah merobah kita kepada kepada yang lebih baik seperti hari ini.

~~~~~

Ayuh kita jalani saja apa yang telah tertulis. Sekuat mana kita mahu, kemahuan Tuhan itu mengatasi segalanya. Sekuat mana kita berusaha, besar kecil ganjaran itu masih dalam keputusanNya. Akhirnya, kita harus redha.

titik.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s