Puasa dan Pemberian..


Pejam celik, pejam celik dah 10 hari kita posa. Bulan puasa kali ni sangat-sangat berlainan dari puasa-puasa aku sebelumnya. Seperti aku bagitau dalam entry aku before ni, puasa aku kali ni tanpa mama bersama-sama kami semasa berbuka. Puasa kali ni juga aku tidak berada bersama kawan-kawan di kedai-kedai makan atau bersila kat lantai umah sewa, depan TV sambil tunggu azan.

Semuanya telah menjadi nostalgia. Sebuah kisah kehidupan yang sekali-kala harus direnung kembali. Untuk puasa aku tahun ini, mungkin yang terakhir, Allah memberi aku peluang berbuka bersama keluarga aku dikampung. Sebelum aku kembali bertugas di Putrajaya.

Alhamdulillah, Allah telah permudahkan aku dalam banyak urusan. Allah telah membuka mata aku terhadap banyak perkara yang dahulunya aku tidak nampak. Allah kembalikan diri aku kepada manusia yang lebih tahu menghargai diri sendiri. Bahagia?? ya, aku sangat bahagia sekarang. Hati aku semakin tenang dan dadaku semakin lapang.

Syukur. Allah telah menjawab doa-doa orang-orang yang mendoakan kebaikan untuk aku. Allah menjawab doaku bilamana aku meminta Dia menunjukkan jalan keluar dari segala kekusutan yang melanda hidup aku selama ini. Jalan keluar daripada aku melakukan kesilapan-kesilapan besar dalam hidupku.

Allah selalu memberi apa yang kita perlukan, bukan apa yang kita mahu. Jadi sekarang aku telah faham, siapa dan apa yang aku perlukan. Dia telah berikan apa yang aku perlukan dalam kadar yang aku mampu terima. Sungguh hebat Al -Wahab. Terima kasih Allah.

One thought on “Puasa dan Pemberian..

  1. Semoga Dia memberikan kebaikan kepadamu dan melindungi kamu dalam kebaikanNya…juga menjauhkan keburukan daripadamu dan melindungi kamu dari keburukanNya…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s