memang la…


Dunia ni memang begitu dik. Ada orang yang baik hati. Ada juga orang yang hatinya berpenyakit. Ada yang ikhlas berkawan dengan kita, ada juga yang mengambil kesempatan. Biasalah tu. Nak bergelak ketawa ngan kita berderet-deret menunggu,tapi yang mahu kesat air mata kita boleh dibilang dengan jari.

Aku tak kisah pun. Sapa-sapa yang nak berkawan ngan aku, silakan. Aku tak memilih pangkat, harta dan rupa malah apa warganegaranya.  Aku tak mencari kepentingan dan tak punya kepentingan. Aku tak mahu mempergunakan siapa-siapa untuk kepentingan diri sendiri.

Kalau mahu cari aku, aku ada disini. Sementara aku disini hari ini. Esok belum tentu. Kalau perlukan aku, aku sedia membantu termampu aku. Sedaya tulang empat kerat yang aku ada.

Kalau dah tak sudi nak jadi kawan aku pun tak apa. Aku nak buat cemana. Aku ucapkan selamat maju jaya. Kurang-kurang yang tarik diri dari jadi kawan aku tu tidak bermuka-muka. Tak suka, tunjuk tak suka. Tak payah nak depan manis belakang mengata. Dosa tak bertambah pahala pun berganda.

Kepada yang mahu menjadi kawan aku, terima kasih aku ucapkan.

 

 

 

 

6 thoughts on “memang la…

  1. Kalau kita nak dapat kawan baik yang baik, kita mesti lebih dahulu menjadi seorang kawan yang baik…kepada kawan baik kita

      1. i mean….only if (kita nak dpat kwn yg baik…)
        kalau baik sgt tue mmg org tersebut…’keramat hidup’ laa…ahli syurga gitu=)

  2. baik ada banyak makna bos. hehe.
    kalau orang jahat, dia tak suka kawan baik dia jadi baik, seboleh2 nak hasut kawan baik dia tu buat jahat sama dengan dia.

    tapi kalau orang tu dah menyiksa kita dan melukakan hati kita, and kalau dia tu betul kawan dia, he/she will do something to make things up. and we, should always forgive, kalau kita rasa dia tu berbaloi untuk dijadikan kawan la kan.

Leave a Reply

