poyo


Boleh tak jangan poyo ngan aku??? Aku ni tak berapa berkenan sikit dengan makhluk poyo ni.

Nak2 kalau makhluk2 yang poyo tu baru nak hirup udara dunia sebenar. I’ve seen a lot of high achiever out there yang flop dalam hidup.  Kelulusan yang tinggi tidak menjamin kejayaan yang hakiki…ada pehemmmmmmmmmmmm????

@@@@@@@@@@

Cerita dibawah tiada kaitan dengan cerita diatas- harap maklum!

Lately aku berurusan dengan seorang pegawai di Jaypeayaa atau lebih spesifikdi  BeeAmAi.  Mengikut maklumat yang boleh dipercayai, dia ni pegawai baru. Sangat helpful… tapi sangatlah buku (tipikal pegawai JaypeaYea). Tak salahkan dia. Memang culture di jabatan tu dah macam tu. Nak wat cemana..kan?? Sapa2 masuk pun akan jadi gitew.. tak gitew??

Kat jabatan tu semua orang takut nak buat decision even menda remeh temeh. Kalau kat Ministry aku dulu, dah tentu2  kena bambu dengan bos besar kalau menda2 kecik pun nak refer dia. Bos aku dulu tak suka redtape2 bagai ni. Yang dia tau… keja jalan, ouput ada, impak nampak, Dah. fullstop.

Bercerita pasal pegawai ni..cara dia yang bersungguh2 terang prosedur dan peraturan memang buat aku tersenyum. Comel betul. Teringat lak zaman aku mula2 keja dulu.

Aku cuma respon..

“ooooo camtu ke??’

“ya..ya”

“ye ke??”

“lepas tu nak wat cemana?”

Padahal aku tau dah jawapan2 yang dia dok terang tu. Ada la sikit2 ilmu pasal menda2 ni sebab aku dulu pernah buat hal2 servis ni. Tak la sampai tahap claim diri terer…kan??

Saja ja aku nak tengok tahap kesungguhan pegawai ni nak bantu aku. Ternyata memang dia bersungguh2 nak bantu.

Nanti boleh la kasi coklat cadbury turkish delight satu kat dia. Cadang nak pi Langkawi ini weekend. Tertakluk kepada kelulusan penangguhan lapor diri…

Sapa2 nak kirim apa2???  hanya kirim salam diterima… Kirim lain…sila bank in duit.

Sekian

3 thoughts on “poyo

Leave a Reply

