Cerita Manusia


Beberapa minggu lepas ada  aku lepak mamak ngan opismate lama. Dalam dok bercerita hal tempat keja baru, sambil juga dok bercerita  tempat keja lama. Tempat jatuh lagikan di kenang, inikan pula tempat pertama mencari rezeki. Tu la, dulu dok tempat lama, nak kuar sangat tengok dunia luar. Bila dah tengok, masing-masing baru tau the grass is not necessary  greener on the other side.

Takpela, anggaplah ini semua pelajaran dan pengalaman. Lambat lagi nak jumpa hujung karier. Lagi pun takda sapa yang mai jemput kami dalam talam emas suh masuk gomen ni. Bak kata big bos aku sekarang ni, Tak boleh expect apa yang kita nak@tempat yang kita nak pergi orang boleh bagi,  kalau tak nak keja sila berenti. Ramai lagi kat luar sana yang nak keja.

Dalam dok bercerita tu terkeluar cerita sorang ex bos yang aku namakan Si D di Kementerian lama aku yang aku namakan Kementerian A. Tak yah la aku sebut yang mana satu. Aku ni penah keja bawah banyak bos di Kementerian A.  Sebelum dia bertukar ke kementerian A ni, dia pernah bertugas di Kementerian B. Kesan kehadiran beliau di Kementerian B masih terkesan walaupun telah bertukar ke Kementerian A.  Begitulah femesnya beliau.

Happen to be, member aku ni sekarang bertugas di Kementerian B berboskan seorang bangsa cina. Si cina ni pulak dulunya pernah berboss kan bekas boss aku tu. kata kawan aku, boss dia pernah cakap kat dia berbunyik ” Si D ni, kalau basuh tangan kat tasik Putrajaya, semua ikan boleh mati… ini orang hati busuk, tangan kotor”..

MasyaAllah.

Terteringat pulak pengalaman perit kerja bawah dia. namun, memberi aku banyak  pengajaran dan pengalaman. Salah satu yang aku tak leh lupa ialah, tindakan beliau yang menyebabkan aku nyaris-nyaris dikenakan tindakan tatatertib. Part and parcel adalah salah aku, so aku kena admit.

Tapi janganlah sampai merosakkan reputasi, kerja keras dan komitmen aku terhadap kerja selama ni. Even boleh menjejaskan masa depan hanya kerana perkara yang boleh diselesaikan dengan kuasa budi bicara. Boleh selesai cara baik.

Alhamdulillah, kalau tak kerana my  ex big boss tolong moderatekan keadaan aku, agaknya dulu aku dah kena tindakan tatatertib kot. Pengajaran pada aku.

Mengambil iktibar

What a life experince.

 

titik.

One thought on “Cerita Manusia

  1. mungkin si D ni terlupa, kehidupan ni ibarat roda, ada masa di atas, ada masa di bawah… bila duk di atas tu terlupa nk treat org yg duk dibawah dgn baik… tu yg jadi cenggittu kali… mungkin juga terlupa yg dunia gomen ni kecik jer.. nak2 plak bila dlm skim yang sama… ada masa kita akan jumpa org yg kita aniaya or menganiaya kita… when the time comes nanti, takut die kena lebih teruk drpd apa yg die buat kat orang lain je nanti… moga2 si D tak mengulanginya dgn baki perkhidmatan sedia ada dan semoga kes si D ni menjadi lesson learnt buat kita…

Leave a Reply

