Kalau dah asalnya dari kampung


Kalau asal dari kampung, duduk la bandar sebesar mana sekalipun, kampung juga dekat dihati. Kalau duduk negara semaju mana sekalipun, kalau melayu tu, melayu jugaklah yang ada dalam diri.

Kerana secantik hujan emas di negeri orang, hujan batu juga jadi pilihan hati..

Itula kesimpulan yang aku kutip selama 16 hari aku berkelana di bumi asing..

Sekian.

5 thoughts on “Kalau dah asalnya dari kampung

  1. Kampung ka, bandar ka sama saja. Orang kampung tak diminta lahir di kampung, orang bandar pun begitu jua… Yang penting adalah pengalaman yang ditimba dan mengagungi keindahan ciptaan Ilahi… kerna dek kerana berkelana lah baru kita ketahui sesungguhnya apa yang kita ada dan kecapi selama ini adalah lebih baik dan mengajar kita untuk menghargai apa yang ada…

    1. biarla bandar cara bandar.. tapi bagi saya.. kena sentiasa tau asal diri. Bukan apa kalau dah biasa dgn hujan emas.. takut geli nak pijak lumpur dikampung. Terlalu bangga dgn hidup bermandikan hujan emas, takut lupa macamana nak timba air telaga.

  2. Betul sangat! Pi la mana pun, tetap best lagi negara sendiri. Tak sabaq dah nak balik ni. Huhu…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s