Hari Raya


 

 

 

 

raya

Hari Raya semakin hampir. Dua tiga hari lagi dah nak raya. Jalan pun dah start jem. Itu permandangan biasa bila balik beraya. Tak jem takla raya namanya.

Bila dah besar panjang ni, raya bukan lagi menjadi perkara yang aku tunggu. Tambah-tambah pulak bila dah jadi anak yatim piatu ni..hu!hu!hu!..

Raya ni biasanya part yang paling syahdu sekali ialah bilamana bersalam-salaman di pagi raya. Macam-macam drama air mata kuar. Padahal kalau nak bermaaf-maafan takyah la tunggu raya….kan?? tapinya time raya tu la ‘kick’ bermaafan-maaafn tu terlebih sikit.

Istilah raya bagi aku, cuma balik untuk merapatkan silaturahim dan menggembirakan hati orang yang aku sayang. Buat orang happy boleh menjadikan aku pun turut dapat tempias happy.hehehehe..

Selainnya, tgk orang happy pun sudah cukup buat aku happy. Layan FB kawan-kawan yang penuh dengan posing raya family, lakibini, suku sakat, gambar anak beranak dengan baju sedondon bagai sedikit sebanyak memang menghiburkan.(i envy them and i must admit)

Biasanya budak-budak la yang paling happy bila raya. Jadi menghappykan anak-anak sedara aku sudah menjadi agenda tahunan. Apa guna duit pada aku kalau duit tidak mampu membawa kegembiraan dalam hidup kita. kan? Ye la, after all pun pada diaorang sajala tempat aku melimpah dan menumpang kasih.

Sebab itu, atas segala benda di dalam dunia ini, keluarga adalah yang paling utama dalam hidup aku. Keluarga yang tidak akan pernah meninggalkan kita semasa kita susah dan senang. Walau pun saat kita jatuh sebenarnya kita mengharapkan orang lain selain keluarga yang memapah kita bangun.

InsyaAllah, kalau di iziknkan Allah, aku juga akan membina sebuah keluarga…dan menyatukan dua keluarga. Aminnn!!!

Eh! apakah?? Sebenarnya aku nak ucapkan Selamat Hari Raya kepada rakan pembaca blog aku yang dua tiga kerat ni. Maaf zahir dan batin. Kalau memandu tu silalah ingat orang yang tersayang. Gamak takde orang yang kau sayang, kau ingati aku pun sudah memadai.

Sebagai manusia aku pasti banyak salah dengan banyak orang. Ada orang maafkan kita, ada yang tidak. Takpela, yang penting kita sudahpun merafak maaf.

Aku doakan semoga tuan/puan diberi kesihatan yang baik dan diberkati hidup dunia dan akhirat.

salam kosong-kosong

minal aidil walfaizin

Selamat hari Raya Idilfitri… maaf zahir dan batin…

 

pong!pom!pong!pom <— bunyik mercun…

 

 

 

Leave a Reply

