PENERIMAAN


Waktu aku kat suatu Kementerian di Negeri Antah berantah, bos aku pernah bagitau. Katanya seseorang yang masuk kesesuatu organisasi ada lima jenis penerimaan rakan sekerja. Pilihlah mana satu jenis yang kamu nak jadi;

  1. orang yang bertukar masuknya, orang bersedih, bertukar keluarnya juga orang bersedih
  2. orang yang bertukar masuknya, orang gembira, bertukar keluarnya orang bersedih
  3. orang yang bertukar masuknya, orang bersedih, bertukar keluarnya orang gembira 
  4. orang yang bertukar masuknya orang gembira, bertukar keluarnya juga orang gembira
  5. orang yang bertukar masuk, orang tak rasa apa-apa, bertukar keluarnya pun orang tak rasa apa-apa.

Aku? Entahlah. Kena sentiasa muhasabah diri.

Dalam hidup ni, bukan semua yang kita rancang berjalan dengan baik. Bukan semua yang ada disekeliling menyenangi kehadiran kita dalam kelompok mereka.

Jika aku boleh pilih, pasti aku pilih yang terbaik antara lima senarai di atas. Tapi penerimaan manusia ini sukar dijangka. Untung sabut timbul, untung batu tenggelam.

Macam yang pernah aku tulis. Kita ni ada Bahagian masing-masing. Allah membebani aku dengan sesuatu yang aku mampu tanggung. Yang menzalimi manusia itu biasanya adalah diri manusia itu sendiri.

Yang selalu menzalimi aku adalah aku sendiri, berbanding dizalimi orang lain. Selalu mendustakan nikmat yang Dia beri.

“Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan?”

Surah Ar Rahman

titik.

Leave a Reply

