sabtu ialah hari yang produktif


Hari ni adalah hari jumaat. Esok adalah hari sabtu.

Kena jadikan hari Sabtu sebagai hari yang produktif selain urusan kerja. Juga selain urusan yang melibatkan otak dan pemikiran tacit.

Hari Sabtu adalah hari berehat. Tiada lagi urusan pejabat selepas ini. Nanti moga-moga menjadi hari untuk keluarga pula. (Tak sabar ke?)

Kerja sampai mati pun tak kan ada yang hargai. Paling tidak kawan-kawan datang la berziarah sekejap. Menangis pun belum tentu.

Lepas tu dorang pun kembali ke dunia mereka. Ada yang balik makan. Ada yang balik tengok wayang. Bukan dorang sensitif pun kalau kita mati.  Yang tak datang ziarah langsung pun ada walau yang mati tu bos sendiri.

Mereka meneruskan keseronokan dunia sementara masih hidup. Tinggal la kita sorang-sorang dalam kubur bertemankan amal ibadat atas dunia.

Kerusi yang kita tinggal pun cepat ja diganti orang baru.  Jasa-jasa kita pelan-pelan orang lupa.

Nama kita yang depan bergelaran Dato, Tan Sri , tak lagi disebut orang. Lulusan sampai PhD yang kita pulun sebab nak tayang depan nama kita (yang mak ayah bagi tu) dengan title doktor pun tak berguna lagi. Nama yang ada gelaran Dr. depan pintu pun dah kena tanggal.

Kita ni mengejar benda yang salah. Kita cepat mabuk dengan benda yang salah.

Kata kawan aku, mabuk yang paling dahsyat adalah mabuk cinta. Sebab bila dah mabuk cinta, dah tak peduli halal haram. Dah tak peduli bujang atau laki orang (atau bini orang). Dah tak peduli apa-apa.  Dah lupa segala-gala. Eh!

titik.

 

 

 

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s