marah


Ada tanya aku. Aku tak marah ke apa yang jadi kat aku dua tiga hari lepas.  Aku tak marah ke dengan apa yang orang buat kat aku?

Ini jawapan aku.

Aku tak marah. Sikit pun tak marah. Aku dah puas marah. Marah sewaktu aku  tidak matang dulu.

Bila aku marah, aku menyesal aku marah. Sebab bila kita marah, syaitan pun yakyakyey. Dia suka. Dia suka kalau kita buat tindakan bodoh semasa tengah marah. Memang dulu aku bodoh.

Aku tak marah. Aku sikit pun tak marah.

Marah dan kecewa adalah dua perkara berbeza. Aku tak rasa nak marah. Rasa kecewa tu sangat mengatasi marah.

Buat apa nak marah.

Bukan takda benda baik yang  pernah berlaku sepanjang aku menjadi sahabat kamu. Marah sampai nak putus saudara, putus sahabat tu tak la bagi aku.

Masih ada kebaikan yang pernah kamu buat. Pernah ada sumbangan kamu dalam hidup aku. Banyak perkara baik yang boleh aku nukilkan menjadi kenangan terindah.

Kalau ada yang indah-indah itu lebih banyak, buat apa nak marah. Tak ada untungnya mengungkit benda buruk yang lepas.

Kalau persahabatan retak mesti ada punca. Kalau puncanya aku, dah lama aku minta maaf. Terpulang kpd yang mahu memaafkan.

Kalau puncanya kamu, aku belum sekali pun mendengar kata maaf.

Kalau ada terbuku di hati elok terus terang. Daripada cakap-cakap belakang. Dari curi-curi keluar malam.

Terus terang kan senang. Kalau mahu bebas, terus terang.  Kalau mahu lepas, terus terang. Kalau sudah tidak mahu bersahabat, terus terang.  Kalau mahu bercampur kasta lebih tinggi, terus terang.

Kan lebih mudah dari menyimpan dendam terpendam. Sakit dan perit.

Tapi aku percaya sesuatu yang berlaku ada hikmah. Baik ketentuanNya untuk aku, aku terima. Buruk ketentuanNya untuk aku, aku redha.

Aku tak marah. Sikit pun tak.

Seriusly!!!!

titik!

 

 

 

Leave a Reply

