Rezeki


Aku ada sorang member. Dia tak banyak cakap. Tapi kalau dia bercakap, bijik butir yang keluar tu memang makan dalam.

Dia bagi contoh hidup kita ni. Rezeki yang Allah janji. Dalam Quran, Allah kata, ajal, rezeki dan jodoh tu dah tertulis.

Allah janji akan ada rezeki pada setiap anak Adam.

Allah yang janji kot. Bukan manusia.

Tapi sejauh mana keyakinan kita pada janji Allah. Tu belum sebut janji syurga dan azab neraka lagi.

Baik.

Dia bagi contoh. Katakan Steve Job masih hidup. Datang jual handphone kat kita. Dia janji, kalau rosak, dia akan ganti balik handphone yang baru. Dia sendiri akan hantar handphone tu byhand kat rumah kita. Personally delivered.

Agak-agak kita konfiden tak, nak beli?

Mesti la kita konfiden. Aku pun konfiden. Gila kau tak konfiden.  Janji seorang CEO. Reputasi tinggi kot. Takan CEO yang terkenal nak menipu. Agak-agak la kan.

Tapi, kenapa kita tak confident enough kalau Allah yang janji. Bukankah Dia lebih berkuasa dari segala mahkluk yang ada di alam buana ni.

Dia janji rezeki. Dia janji jodoh. Dia janji ajal.

Takkan Dia nak mungkir janji. Kita tau Dia akan tepati janji.

Tapi sejauh mana konfiden level kita terhadap Dia? Tipulah kalau kita tak pernah kita persoalkan tindakan Dia?

Takkan tak pernah kita bertanya kenapa yang kita minta itu dan ini tapi  Dia tak bagi-bagi lagi? Pernahkan kita bertanya kenapa aku yang kena lalui semua ni.

Kita persoalkan tindakan Dia tanpa kita sedar. Kita tak perasan. Kita ingat kita tau semua. Kita ingat kita lebih tahu apa yang terbaik untuk diri kita.

Sedangkan yang tulis buku kehidupan kita ni Dia. Yang mengerakkan kita setiap hari ni Dia. Yang tentukan kita ke kiri dan ke kanan pun Dia.

Yang tentukan kita berada pada tempat tertentu, pada masa sekian-sekian ni juga Dia.

Perjalanan hidup kita Dia yang aturkan. Esok nak jadi apa dengan kita pun Dia dah tahu. Kita? esok pagi pun tak boleh bagi jaminan kat diri sendiri samada kita dapat bangun atau tidak.

Again. … berapa tinggi konfiden level kita kepada Allah?

Malah kadang-kadang kita yakin kepada manusia itu lebih dari keyakinan kita pada Dia.

Lemah sungguh rupanya kita. Selalu sangat bergantung harap pada makhluk semata-mata tanpa kita sandarkan pergantungan kita juga kepada Allah.

Dah la kita ni lemah, tapi tetap kita nak menyombong. Kita bongkak. Kita ta’ajub. Kita ujub.

Kita riak dengan ehsan rezeki dari Dia.

Ehsan kot. Belas ehsan. Kita ni macam pemintak sedekah. Tau tak? Takda ehsan Allah, takda la rezeki kita sehari-hari.

Tapi kita tetap sombong. Modal sombong tak perlu banyak.

Sedikit pangkat, kedudukan, harta, kecantikan, kesihatan, gelaran. campur semunya sesedap rasa, Cukup! Complete modal share.

Dahla sombong dengan manusia. Dengan Allah pun nak sombong juga.

Dasar muka tak malu!

 

 

 

 

 

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s